Firmy handlowe mają wiele kształtów i rozmiarów i jeśli nie wiesz, jakiego typu jesteś, Twoja firma będzie miała problemy. Na przykład są tacy, którzy sprzedają tylko jedną rzecz, a inni prawie wszystko! Niektórzy mają sklepy, inni sprzedają w serwisie eBay, inni wysyłają katalogi. Rodzaj działalności eCommerce, w której się znajdujesz, wpływa na wszystko, co robisz z tą firmą.
Jeśli masz sklepy, musisz trzymać pewną ilość zapasów na półkach – w przeciwnym razie Twój sklep będzie wyglądał na pusty – i jednocześnie utrzymuj swoją stronę internetową w zgodności z tym, co jest dostępne w magazynie. Jeśli sprzedajesz w serwisie eBay, nie musisz poświęcać zbyt wiele czasu na marketing – eBay zapewnia ruch, nie musisz, ale musisz maksymalnie usprawnić procesy, aby zmniejszyć koszty ogólne.
Istnieje prosty sposób na sklasyfikowanie firm eCommerce, a gdy już poznasz swój typ, możesz łatwo wymyślić, co robić dalej!
Jakie rodzaje działalności e-commerce można więc wyróżnić?
- Tylko online – jedynym sposobem, aby zobaczyć Twoje produkty jest online.
- Sprzedaż wysyłkowa – witryna transakcyjna wraz z drukowanym katalogiem i prawdopodobnie jeden lub dwa sklepy stacjonarne.
- Sprzedaż hybrydowa – wiele sklepów fizycznych i witryna eCommerce.
- Pełna wielokanałowość – korzystanie z wielu sklepów, katalogów i handlu elektronicznego – zdecydowanie najbardziej złożone i najtrudniejsze do osiągnięcia i prowadzenia.
Sprzedaż wysyłkowa bardzo różni się od sprzedaży online tylko dlatego, że katalog istnieje od dawna, co nakłada ograniczenia na Twoje towary – musisz dłużej przechowywać produkty w magazynie i najprawdopodobniej będziesz mieć do czynienia z niezrealizowanymi zamówieniami.
Tego rodzaju sklepu różnią się od innych typów, ponieważ masz wszystkie koszty ogólne sklepów, z którymi musisz sobie poradzić, ale także możliwość wykorzystania tych sklepów do kierowania ruchu do Twojej witryny – i możesz utworzyć dostawę do odbioru w sklepie – jest taka opcja. Jest też pełna obsługa wielokanałowa – obejmująca wszystko i w największym stopniu zależna od dobrych systemów wszystko to integrujących.
Jak sprawdzić, w jakim przedziale mieście się Twoja sprzedaż?
To dość proste – wszystko zależy od tego, gdzie sprzedajesz swoje produkty. Jeśli sprzedajesz w sklepie stacjonarnym, masz pełną wielokanałowość lub jeden z typów łączonych. Jeśli masz katalog, jesteś w wersji multichannel. Jeśli nie masz własnej witryny e-commerce, jesteś jednym z typów korzystających z modnych dzisiaj marketplace.
Czy muszę się trzymać działalności e-commerce, którą mam teraz?
Z biegiem lat Twoja firma może rozwijać się między różnymi typami, ale zawsze będzie to jeden z powyższych. Możesz zacząć od struktury niszowej i działać na marketplace, przejść do trybu sklepu online, a na końcu postawić na pełną wielokanałowość. W przypadku firm w strukturach innych niż ww – możesz skończyć w serwisie eBay, Amazon lub podobnym – co będzie traktowane jako dodatkowa droga do rynku. Twoja struktura biznesowa e-commerce wpływa na wszystko, co robisz w swojej firmie, od USP, przez strukturę zespołu, po finanse.